�B��Z&���� ���+�e ��M��ec�=7)�1��'E�'I{��1�Tʪ��U=����n�ZS�dN��6������l[�l��T��!kμ� )��J@���rpd�a��� �l�u��"���Riv�Üycs�f�n����u��v�x��F�{A�q�LQ� �Q�P���s�� ����[�P@�� %4><(췼�<� y��3c��0�F��wP�kh-��b����I����o�w�=+�b�<���[���rǯ%4�������w�0�����'�����P�]G���l�8��[.C!�

Zakupy przez internet Polek i Polaków

Robienie zakupów przez internet od lat stawało się coraz popularniejsze. Globalna epidemia koronawirusa była jednak katalizatorem przemian, sprawiając, że rynek e-commerce rozwinął się kilkukrotnie. Nic nie wskazuje na to, aby tendencje te uległy zmianie nawet po całkowitym opanowaniu zagrożenia. Polki i Polacy kupują w sieci coraz częściej i coraz więcej!

Wydatki Polaków w sieci - ile wydajemy w internecie? 

Polacy pokochali zakupy online znacznie wcześniej. Już w 2019 roku raporty e-commerce pokazywały dużą dynamikę wzrostu nowych użytkowników korzystających z popularnych platform sprzedażowych i sklepów online. Dlaczego korzystamy z zakupów przez internet? Odpowiedź jest prosta! Ponieważ są one wygodne i szybkie. Szczególnie w czasie pandemii doceniliśmy krótki czas realizacji oraz bezkontaktową dostawę. Wiele sklepów wprowadziło dodatkowe sposoby dostawy oraz zatrudniło więcej kurierów.

Średnia wartość koszyka w zakupach online to około 250 złotych [1]. Największym problemem dla kupujących są opłaty za wysyłkę oraz brak możliwości przetestowania produktu przed zakupem. Niemniej ze względu na ciągle wzrastające standardy e-commerce, coraz więcej osób chętnie zamawia online. 

Zakupy e-commerce w Polsce - co najczęściej kupujemy przez internet? 

Odzież, obuwie, akcesoria i dodatki - to kategorie, które od lat zajmują pierwsze miejsce w rankingu najczęściej kupowanych produktów przez internet.

Polacy w sieci najchętniej kupują:

  • odzież 64%;
  • książki, płyty, filmy 54%;
  • bilety do kina i teatru 51%;
  • bilety do kina i teatru 51%;
  • kosmetyki i perfumy 43% [2].

Niewątpliwie wydatki Polaków najbardziej zmieniły się w 2020 roku, kiedy świat dotknęła pandemia COVID-19. Kolejne obostrzenia, regionalne i ogólnokrajowe zamknięcie, sprawiły, że wiele produktów mogliśmy dostać tylko w sklepach online. Z oczywistych powodów to właśnie wtedy olbrzymią popularnością zaczęły cieszyć się apteki internetowe i drogerie. Cały czas rośnie także udział sektora e-grocery. Już nie tylko w Warszawie, ale w wielu innych, mniejszych miastach w Polsce, jesteśmy w stanie zrobić zakupy spożywcze bez wychodzenia z domu!

Zakupy w internecie mężczyzn i kobiet - na czym polegają różnice?

Jako że przez internet kupujemy coraz chętniej i śmielej, to nie brakuje danych, które warto analizować. Firmy handlujące w sieci prowadzą własne statystyki i badania, na podstawie których ciągle ulepszają swoje usługi. Co ciekawe, okazuje się, że kobiety i mężczyźni robią zakupy online nieco inaczej.

Z dostępnych w sieci danych wyłaniają się następujące konkluzje [3]:

  1. Kobiety robią znacznie więcej zakupów przez internet. Częściej korzystają z platform sprzedażowych i kupują więcej produktów niż mężczyźni.
  2. Średnia kwota zakupów online robionych przez mężczyzn jest wyższa niż w przypadku koszyków zakupowych kobiet.

Z pozostałych różnic rzuca się w oczy sposób podejścia do promocji, oferowanych przez sklepy internetowe. Z raportów dotyczących polskiego rynku e-commerce wynika, że kobiety częściej wykorzystują promocje i rabaty. Tę samą cechę można przypisać osobom młodym, maksymalnie 24-letnim. Co ciekawe, to właśnie w najmłodszej grupie najwięcej respondentów przywiązuje wagę do bezpieczeństwa platformy lub sklepu.

Sierpień, 2014 [aktualizacja: 23.07.2021]

________

[1]https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/badanie-srednia-wartosc-… [dane z 4.12.2020]

[2]https://feedink.com/pl/what-do-we-usually-buy-online-let-us-examine-the…

[3]https://stat.gov.pl/kobiety-i-mezczyzni-w-europie/bloc-3c.html?lang=pl