Przeniesienie usług finansowych do internetu ułatwiło wiele procesów. Jednocześnie pojawiła się potrzeba lepszej i skuteczniejszej ochrony danych klientów. Jednym z takich rozwiązań jest weryfikacja dwuetapowa, stanowiąca swoiste potwierdzenie tożsamości. Jak sprawdzają się takie zabezpieczenia i dlaczego ich stosowanie jest tak ważne? Przekonaj się.
Na czym polega weryfikacja dwuetapowa? To proces opierający się na podwójnym sprawdzeniu tożsamości użytkownika sieci. Może stanowić formę ochrony zarówno w procesie logowania, elektronicznego podpisywania dokumentów, jak i dokonywania transakcji.
Weryfikacja dwuetapowa wymaga od użytkownika potwierdzenia tożsamości za pomocą dodatkowej czynności. Może obejmować m.in. wpisanie dodatkowego kodu uzyskanego mailem lub SMS-em, zatwierdzenie transakcji w aplikacji lub dokonanie przelewu potwierdzającego. Rozwiązanie opiera się na założeniu, że jedynie Ty, jako użytkownik posiadasz dostęp do swojego telefonu, maila oraz rachunku bankowego.
Każde z tych zabezpieczeń ma stanowić dodatkową ochronę przed podejmowaniem w Twoim imieniu określonych działań przez osoby do tego nieuprawnione.
Dwuetapowa weryfikacja tożsamości ma znaczenie zarówno z uwagi na postęp technologiczny, jak i bezpieczeństwo klientów. W wielu przypadkach może ona zastępować tradycyjny podpis. To próba uproszczenia formalności i sprawienia, by pożyczkobiorca mógł przejść przez cały proces wnioskowania bez wychodzenia z domu. Zamiast wizyty w placówce, można szybko potwierdzić tożsamość dodatkową czynnością – w pełni zdalnie.
Dwuetapowa weryfikacja podnosi również bezpieczeństwo transakcji. Stanowi potwierdzenie, że pod wskazanymi danymi kryje się właściwa osoba. Takie rozwiązanie pomaga także ograniczyć ryzyko wyłudzeń i posługiwania się skradzionymi danymi przez cyberprzestępców.
Dwuetapowa weryfikacja np. w przypadku produktów finansowych może przybierać różne formy. Wszystko po to, by zaoferować użytkownikom cyfrowym jak najwięcej możliwości potwierdzenia tożsamości, bez znaczącego utrudniania całego procesu.
Z jakimi formami dwuetapowej weryfikacji możesz zetknąć się w sieci?
Przelew weryfikacyjny to jedna z form weryfikacji dwuetapowej, na którą możesz natknąć się np. w przypadku korzystania z pożyczek online. Często stanowi ostatni etap składania internetowego wniosku. Polega na przelaniu niewielkiej kwoty na konto pożyczkodawcy. W tym przypadku suma jest czysto symboliczna – może wynosić np. na 10 groszy.
Dla pożyczkodawcy jest to jednak dodatkowa możliwość na zweryfikowanie danych osoby składającej wniosek. Odbiorca przelewu ma wgląd w dane nadawcy, dzięki czemu może potwierdzić ich zgodność z informacjami zawartymi we wniosku. Gdy nie ma zbieżności danych, taki wniosek zostanie automatycznie odrzucony.
Na numer konta, z którego dokonujesz przelewu weryfikacyjnego, wpłyną pieniądze z pożyczki w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku.
W Wonga pierwsza forma weryfikacji pojawia się już na początku procesu składania wniosku. Swoją tożsamość potwierdzasz numerem PIN wysłanym na Twój numer telefonu.
Proces wykonania przelewu weryfikacyjnego w przypadku pożyczki w Wonga odbywa się automatycznie. Po uzupełnieniu danych we wniosku pożyczkowym wprowadź pełny numer rachunku bankowego we wskazanym miejscu. Następnie automatycznie przejdziesz do systemu Przelewy24, gdzie po wybraniu odpowiedniego banku możesz dokonać płatności.
Wysokość przelewu weryfikacyjnego w Wonga.com wynosi 10 groszy. Pieniądze po kilku dniach wrócą na Twoje konto.
Dwuetapowa weryfikacja tożsamości w przypadku pożyczki może odbywać się także za pomocą logowania do systemu bankowości online.
Po uzupełnieniu wniosku pożyczkodawca poprosi o zalogowanie do Twojego konta bankowego. Instytucję możesz wybrać z listy dostępnej we wniosku. Po wpisaniu loginu i hasła pożyczkodawca będzie w stanie potwierdzić zgodność danych. Warto podkreślić, że cały proces odbywa się z wykorzystaniem szyfrowania – dzięki temu Twoje dane są bezpieczne.
Do potwierdzenia wniosku lub zmiany danych na koncie klienta stosuje się także weryfikację przez wiadomość SMS. Podczas zakładania konta, poza danymi osobowymi podajesz także numer telefonu. W celu weryfikacji tożsamości na wskazany numer zostanie przesłany numer PIN umożliwiający przejście do kolejnego etapu składania wniosku.
Zwykle wiadomość SMS powinna pojawić się maksymalnie w ciągu kilku minut. Jeśli jednak nie otrzymasz takiej wiadomości, skontaktuj się z konsultantem Wonga:
Październik 2022