�B��Z&������ca��o��2�h��ز����uјEœ�����i�c*e��tƪ��͆+qۿ�+�� �\����j�4��fK���wL�ϲ�*���J@���zpd�a��� �l����"���R�;��ll����M����^����`Xt��-i��J��唥�RtZY��� � ��;g����,>췲�<7 y(�Sv[1�¢\T;�4���l>������sYﷰ��^ 8�-�*�����`���k��h��+�A�,�.�}6���I�3��3T}��n�.�N-���P)e

Rachunkowość

Rachunkowość to pojęcie oznaczające proces monitorowania i oceny działań firmy w kontekście jej sytuacji majątkowej. Odnosi się do rejestrowania wydarzeń, transakcji i operacji podejmowanych przez dany podmiot gospodarczy. Decyzje podejmowane w ramach prowadzenia działalności są poddawane rzetelnej analizie oraz ocenie. Celem rachunkowości jest określenie rzeczywistej kondycji finansowej firmy. Dzięki temu możliwe jest wskazywanie nowych kierunków rozwoju i podejmowanie trafniejszych decyzji w przyszłości.

Z czego składa się rachunkowość?

Rachunkowość to dziedzina zawierająca w sobie trzy elementy: 

  • księgowość – oznacza kontrolę stanu majątku podmiotu gospodarczego, wydatków, przychodów itp.   
  • kalkulację kosztów – odnosi się do analizy poniesionych wydatków i zysków. 
  • sprawozdawczość finansową – to etap informowania o działaniach i ich efektach. Obejmuje również analizę i wyciąganie wniosków z podjętych decyzji.

Rachunkowość – jakie spełnia funkcje?

Rachunkowość jest współcześnie rozumiana jako system informacyjny służący użytkownikom do podejmowania decyzji gospodarczych, zwłaszcza finansowych oraz rozliczania kierownictwa z odpowiedzialnego i efektywnego zarządzania powierzonym mu majątkiem.

W przypadku rachunkowości można wskazać jej trzy podstawowe funkcje:

  • informacyjną – umożliwia gromadzenie danych, na podstawie których będą podejmowane kluczowe decyzje;
  • kontrolną – służy do rzetelnego dysponowania zasobami firmy i dokumentowania wszystkich podejmowanych działań i decyzji;  
  • analityczną – umożliwia przygotowywania sprawozdań i podsumowań na podstawie zgromadzonych informacji.

W dziedzinie rachunkowości można wyróżnić jej kilka mniejszych odmian:

  • rachunkowość finansową – jest stosowana do analizy sytuacji finansowej podmiotu gospodarczego. Zbiera informacje o procesach i działaniach mających wpływ na stan majątkowy firmy;
  • rachunkowość budżetową – ten dział rachunkowości odnosi się do wyższych instytucji państwowych, m.in. budżetu państwa jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych itp. rachunkowość budżetowa obejmuje również podatki, opłaty i niepodatkowe należności budżetowe. Kontroluje terminy ich realizacji, likwiduje nadpłaty i zajmuje się ewidencją;
  • rachunkowość zarządczą – element rachunkowości oznaczający zbieranie danych informacji niezbędnych w procesie podejmowania istotnych decyzji w kontekście funkcjonowania firmy;
  • rachunkowość podatkową – odnosi się do działań mających na celu kontrolowania zgodności podejmowanych działań z obowiązujących prawem podatkowym.