Rower miejski, kross czy mtb - jaki kupić?
Decydując się na zakup roweru, warto zadać sobie kilka podstawowych pytań dotyczących jego kosztów, użytkowania i przeznaczenia. Musisz także określić budżet, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na wymarzony bicykl. Bardzo ważny będzie również sposób użytkowania - warto wcześniej zastanowić się się jak często i po jakich powierzchniach planujesz jeździć. Rower miejski, crossowy a może górski? Te trzy rodzaje należą obecnie do najchętniej wybieranych przez Polaków - co warto o nich wiedzieć i czym się charakteryzują?
Holendry - tradycyjne rowery miejskie
Rower miejski to najpopularniejszy model jednośladu w Amsterdamie - europejskiej stolicy rowerów. Przeznaczony jest przede wszystkim do jazdy po mieście, ale sprawdza się również poza nim - na wiejskich drogach i leśnych ścieżkach. To uniwersalny środek transportu przeznaczony do komfortowej jazdy po równych, płaskich nawierzchniach. W jego przypadku nie liczy się prędkość czy zwrotność, ale komfort i lekkość pedałowania.
Bez wątpienia sprawdzi się jako środek transportu do pracy, szkoły, na zakupy, do jazdy rekreacyjnej, ale po odpowiednim przygotowaniu także na dłuższe wycieczki. Wśród oferty sklepów rowerowych znajdziesz szeroki wybór stylowych modeli produkowanych z myślą o kobietach, które dostępne są w wielu wzorach i kolorach. Dzięki odpowiedniemu designowi rower miejski może stać się elementem wizerunku i odzwierciedlać charakter swojego właściciela.
Jak wygląda rower miejski?
Rower miejski zwany holenderem charakteryzuje się dużymi, 28-calowymi kołami i specjalną osłonką na łańcuch. Wyposażony jest w szeroką kierownicę i siodełko, które zapewniają zachowanie prostej sylwetki podczas pedałowania oraz swobodne ułożenie rąk na kierownicy. Wyróżnikiem i charakterystyczną częścią roweru miejskiego jest jego rama (są męskie i damskie, czyli tzw. damki).
Miejskie rowery na ogół posiadają bogate wyposażenie dodatkowe - lampki zasilane z dynama, komplet błotników, nóżkę i bagażnik tylny to nieodłączne elementy „holendrów”. Często stosowane są tu również przerzutki planetarne (ukryte w piaście tylnego koła), dzięki którym możliwa jest zmiana biegów nawet podczas postoju. Dodatkowe wyposażenie roweru miejskiego w koszyk przydaje się bardzo w trakcie wyjazdów na zakupy czy dojazdów do pracy (możemy tam bezpiecznie przewozić torebkę, czy dokumenty).
Cross - uniwersalny rower sportowy z napędem
Rowery crossowe to wszechstronne rowery, które nadają się zarówno do jazdy miejskiej (po szosach) jak i w terenie (polne i leśne ścieżki). Są pewnego rodzaju hybrydą powstałą z połączenia cech charakterystycznych dla rowerów szosowych i górskich. Istnieje pogląd, że model crossowy to konstrukcja stricte wyczynowa dedykowana do szalonych eskapad na bezdrożach, jednak to tylko część prawdy. Rower crossowy ma zalety obu tych konstrukcji, co czyni go prawdziwie wielozadaniowym pojazdem. Sprawdzi się zarówno podczas miejskich wycieczek, dojazdów do szkoły i pracy, ale także jako środek transportu na leśnych szlakach rowerowych.
Dla kogo polecane są rowery crossowe? Na pewno będzie to dobry wybór dla wszystkich tych, którzy wykorzystują rower przy różnych okazjach (dojazdy do pracy lub szkoły, krótkie wycieczki terenowe, jazda rekreacyjna po szosach i ścieżkach rowerowych) i nie są zdecydowani na zakup bardziej wyspecjalizowanego typu roweru. To praktyczna konstrukcja dla cyklistów w każdym wieku oraz miłośników dwóch kółek ceniących wielozadaniowość, wytrzymałość i komfort jazdy.
Rowery crossowe - co warto o nich wiedzieć?
Cechy szczególne, które wyróżniają modele crossowe to dość duże koła (na ogół 28-calowe) i siodełko, które umieszczone jest nieco niżej niż poziom kierownicy. Dzięki temu rowerzysta przyjmuje wygodną pozycję podczas jazdy w każdych warunkach, zarówno po asfalcie jak i bardziej wymagających ścieżkach. Crossowe rowery często posiadają amortyzator (zarówno przedni, jak i tylny), którego zadaniem jest tłumienie wstrząsów podczas jazdy po wybojach. W modelu crossowym stosowane są opony o niewielkim bieżniku i konstrukcji, która jest pośrednia pomiędzy ogumieniem szosowym i górskim.
Modele te posiadają również lżejszą ramę, co przekłada się na znacznie niższą wagę niż w przypadku bardziej masywnych rowerów górskich czy też trekkingowych. Dużą zaletą roweru crossowego jest także liczba przełożeń. Rower typu cross posiada zwykle aż 21 biegów, dzięki czemu możemy nim w łatwy i wygodny sposób pokonywać wzniesienia i długie trasy.
Rowery górskie MTB w terenie i pod górkę
Rowery górskie (ang. MTB, Mountain Terrain Bike) to modele stworzone z myślą o jeździe po terenach trudniejszych, niż pozwalają na to rowery szosowe czy trekkingowe. MTB polecane są do rekreacyjnych przejażdżek za miasto, zjazdów wyczynowych (np. po zboczach gór) czy do wysokich skoków na różnego rodzaju skoczniach. Jeśli głównym terenem, po jakim chcemy jeździć są nierówne trasy rowerowe, to góral będzie prawdopodobnie najlepszym wyborem.
Rower MTB do niedawna uznawany był za króla rowerów i cieszył się dużą popularnością jako prezent komunijny. Przez lata modele i konstrukcje rowerów wyspecjalizowały się, wzrosła również świadomość społeczeństwa na temat kolarstwa, dzięki czemu powstało kilka rodzajów rowerów MTB.
Ze względu na amortyzację modele górskie możemy podzielić na:
- MTB rigid - są to rowery całkowicie pozbawione amortyzacji, zarówno tylnej, jak i przedniej
- MTB hardtail - tego rodzaju rowery nie mają tylnego amortyzatora
- MTB softtail - są to rowery ze szczątkową tylną amortyzacją
- MTB full-suspension - rowery posiadają pełną amortyzację (amortyzator z przodu i z tyłu).
Góral - budowa i cechy charakterystyczne
Klasyczny model górski to rower na kołach 26-calowych o zwartej, nisko osadzonej ramie, która wymusza przyjęcie pozycji przesuniętej nieco ku przodowi. Taki układ ułatwia poruszanie się rowerzystom po wzniesieniach i górzystych terenach oraz gwarantuje większą stabilność pojazdu w trakcie dynamicznych zjazdów. W porównaniu do rowerów szosowych oraz trekkingowych, modele górskie są cięższe, co wpływa na ich większą wytrzymałość. Dodatkowo, wyposażone są one często w różnego rodzaju amortyzatory. Waga roweru górskiego na ogół waha się w granicach 10-12 kg, choć najdroższe modele zjazdowe mają masę znacznie mniejszą (ok. 7-8 kg).
Miejski, cross czy góral - jaki rower kupić?
Model roweru, na który się zdecydujesz powinien być przede wszystkim dopasowany do Twoich potrzeb i budżetu. Jeśli preferujesz poruszanie się po miejskich chodnikach i ścieżkach, chcesz w wygodny sposób dojeżdżać do pracy czy na zakupy - wybierz rower miejski. Modele rowerów crossowych są kompromisowym rozwiązaniem – równie dobrze sprawdzą się na drogach asfaltowych, jak i gruntowych. Rower górski to najlepszy wybór do jazdy w trudnym terenie, trzeba jednak pamiętać, że ze względu na jego masę i wyposażenie jazda po asfalcie będzie wolniejsza niż w przypadku modeli szosowych.
Wiele modeli rowerów możemy dziś znaleźć w marketach sportowych, a czasem nawet w większych supermarketach. Na ogół jednak są tam oferowane tanie modele, które niestety często są podatne na awarie. Dlatego jeśli chcesz kupić rower na lata, zdecyduj się na zakupy w profesjonalnym sklepie rowerowym, gdzie proponowane są nowoczesne modele renomowanych producentów. Przykładowy koszt profesjonalnego roweru górskiego do sportów terenowych to koszt 1500 zł, nieco droższe są rowery trekkingowe, których cena wynosi ok. 2000 zł. Zdecydowanie najtańsze rozwiązanie to zakup modelu miejskiego. Taki rower kupimy już za kilkaset złotych. Decydując się na zakup roweru, warto zadbać również o swoje bezpieczeństwo na drodze z pomocą ochraniaczy i kasku, za które zapłacimy ok. 300 zł.
Jeśli planujesz zakupić rower a brakuje Ci gotówki, możesz zdecydować się na wygodną pożyczkę ratalną od Wonga. Pożyczkę w wysokości 5000 złotych możemy spłacić w dogodnych ratach. Dla przykładu: spłata rozłożona na 24 miesiące to zaledwie koszt 251,47 zł miesięcznie. Wniosek o przyznanie pożyczki wystarczy złożyć przez internet, a decyzję otrzymamy zaledwie po kilkunastu minutach. Pieniądze jeszcze tego samego dnia pojawią się na naszym koncie bankowym.