Przejdź do treści

Renowacja felg – piaskowanie i malowanie

Udostępnij:

Felgi to jeden z podstawowych elementów podwozia samochodu, którego zadaniem jest odpowiednie zamocowanie i utrzymanie opony samochodowej (obecnie stosuje się opony bezdętkowe). Felga to metalowa obręcz, wykonana ze stali albo aluminium lub różnych stopów. Felgi pracują w ciężkich warunkach i ulegają zużyciu. Na szczęście są skuteczne sposoby, aby je odnowić. 

Obecnie produkuje się felgi stalowe klasyczne, stalowe hybrydowe (z różnych rodzajów metalu), stalowe strukturalne, a także aluminiowe, popularnie zwane alufelgami. Do aut sportowych i wyczynowych produkuje się ultralekkie felgi z włókna węglowego. 

Felgi aluminiowe zapewniają najbardziej atrakcyjny wygląd, a także dobrze wentylują robocze elementy układu hamulcowego (tarcze i klocki hamulcowe), dzięki temu, że są najmniej zabudowane.

Dlaczego felgi się zużywają?

Felgi narażone są na działanie różnych sił. Poza tym uderzają w nie kamienie, a także gromadzą się na nich zanieczyszczenia. Działa na nie ciężar auta, nierówności na drodze, warunki atmosferyczne, atakuje je rdza. Są uszkadzane w czasie nagłego wjazdu w głęboką dziurę, uderzenia o wysoki chodnik albo otarcia o jakiś betonowy element architektury miejskiej.

Felgi stalowe można prostować, dzięki zwartej konstrukcji nie ma zagrożenia, że ulegną one pęknięciu. Pęknąć mogą za to felgi aluminiowe. Nie poleca się ich naprawiania, zwłaszcza w przypadku poważniejszych uszkodzeń. 

Samodzielna renowacja felg stalowych. Cena i opis

Samodzielna renowacja felg stalowych. Cena i opis 


W przypadku felg stalowych można pokusić się o samodzielne odświeżenie ich wyglądu. W tym celu należy przygotować odpowiednie, czyste miejsce, w którym na podłodze trzeba rozłożyć folię lakierniczą albo malarską (w celu ochrony podłogi). Zdjęte z auta felgi wraz z oponami trzeba dokładnie umyć i osuszyć. Same opony trzeba zabezpieczyć taśmą malarską albo taśmą klejącą i folią malarską, aby ich nie ubrudzić. 

Jeśli felgi posiadają ślady rdzy, trzeba je dokładnie usunąć za pomocą szczotki drucianej i dopiero wtedy umyć całe koło. Jeśli nie, po osuszeniu felgi trzeba zeszlifować przy pomocy papieru ściernego. Gdy powierzchnia jest gładka, felgi znów trzeba umyć, osuszyć, a następnie odtłuścić przy pomocy specjalnego środka. Po jego wyschnięciu można przystąpić do malowania. Do tego celu dobre są farby w sprayu, przeznaczone specjalnie do malowania felg. Jeśli na powierzchni felgi są spore ubytki po szlifowaniu, warto zagruntować je specjalnym środkiem. 

Podobnie przebiega samodzielne odnowienie felg aluminiowych. Cena takiego zabiegu jest o wiele niższa, niż w przypadku korzystania z usług specjalistów. Felgi należy zdemontować, umyć i zabezpieczyć opony. Ich powierzchnię trzeba odpowiednio spolerować przy użyciu kilku rodzajów papieru ściernego. Jeśli są duże ubytki, konieczne jest zastosowanie szpachli. Po jej zaschnięciu znów trzeba całość dokładnie i idealnie spolerować. Felgi należy też dokładnie odtłuścić. Do malowania używa się kilku produktów – podkładu, właściwego lakieru bazowego i na koniec lakieru bezbarwnego, który zabezpiecza efekt. Nie zawsze uda się odnowić felgi tak, jak robią to specjaliści. Spójrzmy, jak to wygląda w ich przypadku. 

Profesjonalne odnawianie felg

Profesjonalne odnawianie felg


Nim właściciel dowie się, ile kosztuje piaskowanie felgi i dalsze czynności, same felgi muszą zostać dokładnie sprawdzone. Mocno uszkodzonych felg nie poddaje się renowacji. Te, które nadają się do renowacji, można wyprostować (głównie w przypadku felg stalowych), a także pospawać i stoczyć ich ranty (w przypadku aluminiowych). Jeśli felgi są gotowe do renowacji, można wybrać kolor. 

W przypadku felg stalowych kolejny etap to piaskowanie felg. Dokonuje się tego w specjalnym urządzeniu. Zanim rozpocznie się piaskowanie felg aluminiowych, trzeba zastosować szereg środków chemicznych, które mają za zadanie usunięcie lakieru. Gdy proces ten dobiegnie końca, felgi się myje, suszy i piaskuje, jednakże w urządzeniu o nieco mniejszej sile piaskowania. 

Kolejny krok to szlifowanie, które usuwa wszelakie wgniecenia i zadrapania. Proces malowania rozpoczyna się od nałożenia farby podkładowej. Stosuje się popularne malowanie proszkowe. Po osuszeniu nakłada się lakier właściwy, a po jego wyschnięciu (w przypadku alufelg) – zabezpieczający lakier bezbarwny. 

Ile kosztuje renowacja felg aluminiowych i stalowych?

Cena zależna jest od rozmiaru – im felga ma większą średnicę, tym wyższa jest cena. 

Prostowanie felgi stalowej kosztuje od 20 do 40 zł za sztukę, aluminiowej od 50 (średnica 15) do 100 zł za sztukę (średnica 20 cali). Wyrównywanie rantów kosztuje ok. 20 zł, a spawanie felgi aluminiowej średnio 50–100 zł. Średnio renowacja felgi aluminiowej kosztować będzie od 150 do 500 zł za sztukę, w zależności od uszkodzeń, rozmiaru i wybranego pakietu (np. lakier premium, malowanie dwukolorowe). W przypadku felg stalowych renowacja i malowanie może się zamknąć kwotą od 70 do 150 zł, w zależności od uszkodzeń (skrzywienie), rodzaju farby i wielkości. Wszystkich zainteresowanych tematyką motoryzacyjną zapraszamy do zapoznania się z artykułem „Tanie auto rodzinne - jakie wybrać w budżecie do 5000 zł?”.

Udostępnij:

Amator domowych gier zręcznościowych – zwłaszcza tych, które wymagają użycia wiertarki.

Nie ma takiej rzeczy, której nie próbowałby naprawić. Dla rodziny jest w stanie zrobić wszystko – nawet zacerować dziurę w hamaku. Strychy i piwnice nie mają przed nim tajemnic.