Oklejanie samochodu folią – jak to zrobić właściwie?
Oklejanie samochodu folią to metoda, znana od niedawna. Folia do oklejania samochodu ma pięć głównych zastosowań: reklamowe, mające na celu odświeżenie wyglądu auta, przygotowanie pojazdów do zawodów sportowych, ochronę przed korozją i uszkodzeniami, a także... zamaskowanie uszkodzeń lakieru. Folia do oklejania samochodów jest trwała, ale jej położenie jest trudne i pracochłonne, dlatego wiele osób decyduje się na powierzenie tej usługi specjalistom.
Folia do oklejenia samochodu – zastosowanie
Reklama – w tym przypadku folie do oklejania samochodów stosuje się na samochodach osobowych, dostawczych, autobusach i tramwajach. Na samochodzie można umieścić logo właściciela firmy (na przykład na drzwiach), można nakleić wielkie reklamy (na przykład na burtach ciężarówki albo bokach tramwaju), można zastosować folię, która przepuszcza światło i zapewnia widok (na przykład na bokach autobusów i tramwajów, aby nie przesłaniać widoku z okien od wewnątrz). Możliwe jest też całkowite oklejenie samochodu reklamami, co często stosuje się na autach firmowych przedstawicieli handlowych albo merchandiserów. Folia jest wówczas docinana do kształtu auta i pokrywa się nią całe nadwozie. Po zakończeniu eksploatacji pojazdu firmowego, okleina winylowa na samochód jest usuwana, a pod nią znajduje się nienaruszony lakier.
Przezroczyste folie do oklejania stosuje się w celu zabezpieczenia progów auta przed uszkodzeniami od kamieni i innych elementów, wyrzucanych w powietrze przez koła.
Folia do oklejenia auta idealnie nadaje się do przygotowywania aut na zawody sportowe. Można tworzyć dowolne kombinacje kolorów, numerów i reklam, a nadwozie można okleić częściowo lub całkowicie. Wśród fanów sportu modne jest oklejanie pojazdów matową folią carbon.
Folia pozwala też odświeżyć wygląd auta. Modne jest oklejanie dachów aut w kontrastowym do reszty nadwozia kolorze, na przykład w pojazdach z białym lakierem stosuje się czarną folię na dach. Czasami okleja się sam dach, czasem też słupki, dolną linię nadwozia i niektóre jego elementy (lusterka itd.).
Folia samochodowa na lakier pozwala też zamaskować uszkodzenia, na przykład powstałe na skutek zadrapania lub działania korozji.
Samodzielne oklejanie samochodów folią – jak to zrobić?
Naklejanie folii na samochód najlepiej powierzyć specjalistom, którzy posiadają duże doświadczenie. Istnieją dwa rodzaje folii – sztywna, gruba, do powierzchni płaskich, którą można spróbować okleić dach (grubość 0,07–0,10 mm) i wylewana (cieniutka, do 0,05 mm grubości). Ta druga jest bardzo plastyczna, można nią oklejać na przykład klamki.
Jeśli już zdecydujemy się na oklejanie samochodu samemu, powinniśmy rozpocząć od dokładnego oczyszczenia i osuszenia nadwozia auta. Kolejny krok to zastosowanie specjalnego środka odtłuszczającego (specjalnego, bo musi być bezpieczny dla lakieru). Jego zastosowanie jest konieczne. Wszędzie tam, gdzie będą drobinki tłuszczu lub kurzu, folia się nie przyklei i będą bąble.
Im lepsza folia, tym lepsza będzie jej trwałość w różnych temperaturach, zarówno w mroźne dni, jak i przy dużym nasłonecznieniu. Warto odwiedzić fora internetowe, aby sprawdzić, które rodzaje folii są polecane przez użytkowników, a także zasięgnąć opinii fachowców.
Przy nakładaniu każdej folii potrzebne będą specjalnie packi, którymi się ją wygładza, aby usunąć wszelakie drobinki powietrza. Warto obejrzeć kilka filmów instruktażowych przed nałożeniem folii.
W przypadku folii sztywnej i grubszej, konieczne jest stosowanie opalarki, która pozwala ją uplastycznić. Tak samo rozgrzewa się drugą folię, cieńszą, która jest bardziej plastyczna.
Technika oklejania zależna jest od preferencji osoby oklejającej auto. Najczęściej jednak zaczyna się od środka danego elementu nadwozia, aby przy pomocy tacek i wygładzania, usuwać bąble powietrza na zewnątrz.
Ile kosztuje oklejanie samochodów folią?
Metr kwadratowy grubszej folii dobrej jakości kosztuje od 5 do 20–25 zł. Cieniutka folia wylewana kosztuje średnio od kilkudziesięciu do 100 zł za metr kwadratowy. Jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z usług zewnętrznej firmy, to za oklejanie dachu auta trzeba będzie zapłacić średnio 600–1000 zł. Oklejenie całego samochodu klasy kompakt może wynieść 3–4 tys. zł. Koszt oklejenia całego auta folią carbon to 6–7 tys. zł.
Wszystkie osoby zainteresowane tematyką motoryzacji, eksploatacji i ciekawych akcesoriów, a także zakupem auta używanego zachęcamy do przeczytania artykułu „Tanie auto rodzinne - jakie wybrać w budżecie do 5000 zł?”