Przejdź do treści

Jakie są efekty ćwiczeń na trampolinie?

Udostępnij:

Jumping fitness wkracza coraz śmielej do klubów i cieszy się rosnącą popularnością. To intensywne ćwiczenia, które polegają na skakaniu na trampolinie w rytm muzyki. Specjaliści twierdzą, że w czasie takiego godzinnego treningu można spalić nawet 1000 kcal.  Czy fitness na trampolinach jest dobry dla każdego?

Zajęcia na trampolinach pojawiły się w Polsce niedawno i od razu zaczęły cieszyć się zainteresowaniem. Nie ma się co dziwić, bo jak głosi reklama – 10 minut ćwiczeń na trampolinie daje podobne efekty, jak 30 minut biegu. To rzeczywiście kusi. W czasach, gdy nadwaga jest poważnym problemem fitness na trampolinach wydaje się być cudownym rozwiązaniem.

Jak wygląda jumping fitness?

W czasie zajęć ćwiczenia wykonuje się na jednoosobowej trampolinie, która ma kształt sześciokąta, a jej przekątna to zwykle 130-140 cm. Przyrząd jest stabilny, waży około 12 kg i może być obciążany maksymalnie do 120 kg.

Jak wygląda jumping fitness?


Ćwiczenia mogą być mniej lub bardziej dynamiczne. Na trampolinach można przeprowadzić spokojny trening kardio, który polega tylko na lekkim kołysaniu ciała lub na spokojnych ruchach tanecznych. Jednak trampolina to też możliwość skakania i wybijania się w powietrze, to też trening w rytm żywej, ostrej muzyki.

Fitness na trampolinach – zalety

Dzięki regularnym ćwiczeniom na trampolinie w organizmie dochodzi do bardzo dobrego dotlenienia tkanek i zwiększenia objętości płuc. Znacznie poprawia się stan i funkcjonowanie układu krążenia, a ćwiczenia wpływają na obniżenie ciśnienia krwi. Bardzo dobre efekty osiąga się w procesie rehabilitacji po problemach z sercem.

Fitness na trampolinach


Jumping fitness to też szansa na poprawę parametrów krwi. W morfologii wyraźnie można zaobserwować poprawę poziomu produkcji czerwonych krwinek oraz obniżenie stężenia cholesterolu. Wraz z upływem czasu poprawia się też przemiana materii oraz następuje szybsze usuwanie toksyn zalegających w organizmie.

To co jednak szczególnie interesuje panie, to utrata zbędnych kilogramów. Zajęcia na trampolinie w zasadzie są bezkonkurencyjne. Żeby spalić 1000 kalorii w czasie jednego treningu na rowerze stacjonarnym trzeba ćwiczyć co najmniej pięć godzin. Na trampolinie wystarczy godzina.

Jednak trampolina nie jest dla każdego

Ćwiczenia na tym przyrządzie mogą też być niebezpieczne dla zdrowia i ogólnej formy organizmu. Jest szereg przeciwwskazań, które dyskwalifikują ten rodzaj treningu. Jumping fitness nie jest odpowiednią formą aktywności dla kobiet w ciąży, dla tych którzy cierpią na dyskopatię czy schorzenia stawów kończyn dolnych. Osoby dotknięte chorobami układu oddechowego i krążenia także nie mogą ćwiczyć na trampolinie. Sporą przeszkodą jest także nadwaga i tak zwany ogólny, zły stan zdrowia.

W różnych zajęciach fitness często biorą udział kobiety, które po ciąży chcą wrócić do poprzedniej sylwetki. Decydują się na ćwiczenia na trampolinach, bo mają nadzieję na osiągnięcie błyskawicznych efektów. Ich stan ogólny często ulega pogorszeniu, bo choć skakanie na trampolinie z założenia powinno wzmacniać mięśnie, w przypadku kobiet po porodzie może działać dokładnie odwrotnie w odniesieniu do mięśni dna macicy. Aby ta grupa mięśni pracowała właściwie, trzeba skoordynować jej pracę z oddechem, a to w czasie ćwiczeń na trampolinie jest niewykonalne. W czasie tak intensywnych zajęć wytwarza się ciśnienie w przestrzeni brzusznej, co powoduje ogromny nacisk na niższe partie brzucha. Bardzo często skutkuje to późniejszym nietrzymaniem moczu oraz zagraża nawet obniżeniu całego narządu rodnego. Przed przystąpieniem do zajęć warto więc skonsultować swój zamiar z fizjoterapeutą i lekarzem. Dzięki prywatnej opiece zdrowotnej na wizytę u specjalisty nie będziesz czekać w długich, kilkumiesięcznych kolejkach. Jaki to koszt? Szersze informacje uzyskasz dzięki lekturze: „Prywatna opieka zdrowia – z jakimi kosztami trzeba się liczyć?"

Trampolina w rehabilitacji

Ten rodzaj ćwiczeń odgrywa ważną rolę w procesach rehabilitacji. Odpowiednio dobrane ćwiczenia wykorzystywane są w pracy z dziećmi, w rehabilitacji neurologicznej, a nawet geriatrycznej. Specjalnie opracowane plany treningowe kładą nacisk na efekt wibracji, który świetnie wzmacnia mięśnie głębokie. Jednak nawet tak przygotowane ćwiczenia nie mogą trwać jednorazowo dłużej niż 10 minut.

Udostępnij:

Fan zdrowego stylu życia. Smakosz dobrej, czyli zdrowej kuchni.

Kocha jeść, ale tylko zdrowo. Docenia wiedzę medyczną przodków i lecznicze właściwości jedzenia. Fascynują go możliwości współczesnej medycyny.