Przejdź do treści

Jajko – właściwości odżywcze

Udostępnij:

Czy warto jeść jajka? Czy żółtko jaja jest zdrowe? Czy białko zawiera naprawdę niewiele kalorii? Odpowiedzi na te pytania zmieniały się na przestrzeni lat. Ponad czterdzieści lat temu jajkom wypowiedziano wręcz wojnę. Ilość cholesterolu, którą zawiera żółtko jaja uważano za tak dużą, że doradzano rezygnację z jedzenia tego jakby nie było smacznego produktu. Z biegiem lat naukowcy zmienili jednak zdanie i dziś wszystko wygląda inaczej.

Prowadzone przez długi czas badania nie potwierdziły teorii głoszonych w latach 70. ubiegłego stulecia. Stężenie cholesterolu we krwi zależy od różnych czynników. Wpływ na to mają zarówno geny, wiek i waga człowieka, jak i aktywność fizyczna, sylwetka i choroby, z którymi trzeba mierzyć się na co dzień. 

Bardzo ważnym spostrzeżeniem w temacie jajek okazał się fakt, że obecna w jajku lecytyna i kwasy omega-3 pomagają wręcz neutralizować nadmiar cholesterolu w organizmie.  Na pytanie o jajka – czy są zdrowe – odpowiedziała Światowa Organizacja Zdrowia, dopuszczając spożywanie aż 10 jajek tygodniowo, jednak włącznie z tymi, które dodaje się do przygotowania innych potraw.

Jajko – witaminy 

Jajko – witaminy 


Trzeba przyznać, że jajka to znakomite źródło pełnowartościowego białka. Jest ono bardzo łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. Zawiera praktycznie wszystkie aminokwasy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a w szczególności te, których człowiek nie jest w stanie wyprodukować sam wcale lub w wystarczających ilościach. To właśnie zawartość aminokwasów w jajkach została uznana za wzorzec i punkt odniesienia, służący do pomiaru zawartości tych związków w innych produktach.

Witaminy w jajkach to też niezwykle ważna sprawa. To właśnie w nich znajdziemy duże ilości witaminy A, E, D i K. Jajka zawierają sporą ilość witaminy B2 zwanej także ryboflawiną, która jest niezbędna w organizmie do prawidłowej przemiany węglowodanów, tłuszczów i białek. Witamina B2 bezpośrednio wpływa na tempo przemian metabolicznych zachodzących w ciele człowieka, dlatego właśnie osoby mające kłopoty z utrzymaniem prawidłowej wagi powinny jeść jajka. Trzeba też zaznaczyć, że ryboflawina ulega zniszczeniu pod wpływem światła. Duże ilości tej witaminy powinny być spożywane przez osoby narażone na chroniczny stres.

W jajkach jest też całkiem sporo witaminy B12, która także jest odpowiedzialna za prawidłowy metabolizm tłuszczów i węglowodanów. Jej niedobór może skutkować niedokrwistością, rozwojem depresji oraz innymi zaburzeniami neurologicznymi.

Jajka a zdrowie

Jaja kurze zawierają spore ilości kwasu pantotenowego, który kryje się też pod nazwą witaminy B5. To substancja, która aktywnie potrafi chronić serce, zapobiegając jego chorobie niedokrwiennej. O właściwy poziom kwasu pantotenowego powinny dbać w szczególności osoby starsze, ci, którzy uprawiają wyczynowo sport oraz wszyscy przemęczeni i poddani silnemu stresowi.

Jajka są bardzo bogatym źródłem wielu składników mineralnych takich, jak fosfor, wapń, sód, potas, żelazo czy magnez. Jednak na szczególną uwagę zasługuje fakt, że żółtko jaj zawiera duże ilości beta-karotenu i luteiny. Beta-karoten jest niezwykle ważnym składnikiem, bo jego odpowiednie stężenie w organizmie chroni go całkiem skutecznie przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym typu UVA i UVB. Jeśli poziom beta-karotenu jest właściwy, to skóra będzie miała ciepły, lekko morelowy odcień. Luteina natomiast to niezbędny składnik, który zapobiega lub opóźnia zwyrodnienie plamki żółtej w oku człowieka. Dzięki temu można zachować dobry wzrok przez długie lata. 

Trzeba tu także wspomnieć o zawartości tłuszczu w jajach. Zawierają ono sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych, a w tym omega-3 i omega 6, a jak zapewne wielu wie, organizm człowieka nie potrafi sam wytwarzać tych cennych związków.

Jajka a odchudzanie

Jak wspomniano wyżej, jaja zawierają związki wpływające na prawidłowość procesu przemiany materii i dlatego polecane są wszystkim tym, którzy chcą lub muszą zrzucić zbędne kilogramy. Ile kosztuje dietetyk i rozpisanie diety, wielu już się przekonało. Bardzo popularna jest też dieta jajeczna, ale jest to bardzo restrykcyjny i obciążający sposób odchudzania, który może wywołać wiele niepożądanych skutków, w tym efekt jo-jo. Dlatego warto włączyć jajka do diety, ale jak ze wszystkim, tak i tu, nie należy popadać w skrajności.

Udostępnij:

Fan zdrowego stylu życia. Smakosz dobrej, czyli zdrowej kuchni.

Kocha jeść, ale tylko zdrowo. Docenia wiedzę medyczną przodków i lecznicze właściwości jedzenia. Fascynują go możliwości współczesnej medycyny.