Zakupy w sieci – jakie masz prawa jako konsument?
Zakupy przez Internet pozwalają oszczędzić czas, ale również pieniądze. Istnieje jednak ryzyko, że towar, który zamówimy, nie będzie zgodny z naszymi oczekiwaniami.
Za pośrednictwem Internetu można płacić rachunki czy rozmawiać z osobą znajdującą się na drugiej półkuli. Również zakupy w sieci stały się niezwykle popularne – kupujemy jedzenie, ubrania, akcesoria do domu czy wycieczki. Jednak w Internecie czyhają także niebezpieczeństwa. Warto wiedzieć, że umowa „zawierana na odległość” daje konsumentom dodatkowe prawa.
Prawa konsumenta – dowiedz się, jakie Ci przysługują
Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny „za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarcza lub zawodową”.
Umowa „zawierana na odległość” to umowa, która zostaje zawarta poza lokalem przedsiębiorcy, bez obecności obu stron. Wykorzystuje się wyłącznie środki porozumiewania na odległość, takie jak telefon, katalog czy formularz zamówienia. Umowa taka daje konsumentowi dodatkowe uprawnienia.
Przede wszystkim, robiąc zakupy online, mamy prawo do informacji na temat towaru i usługi. Sprzedawca musi również poinformować kupującego o swoich danych oraz opłatach jakie ponosi konsument, np. kosztach zwrotu towaru, które konsument poniesie w przypadku odstąpienia od umowy.
Prawo do informacji zobowiązuje sprzedającego do poinformowania o sposobie dostawy towaru czy wspomnianym już prawie odstąpienia od umowy. Konsument musi być świadomy tego, że ma prawo do złożenia reklamacji, a w przypadku usług musi zostać poinformowany o terminie ich wypowiedzenia.
Jako konsumenci, mamy prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni kalendarzowych bez podania przyczyny. Termin ten liczony jest od dnia, kiedy towar został nam doręczony. Jeżeli natomiast ostatni dzień na odstąpienie umowy przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, koniec terminu przypada na następny dzień roboczy. Odstąpienie od umowy powoduje uznanie jej za nieważną. Obie strony są wówczas zobowiązane do zwrotu wzajemnych świadczeń.
Warto pamiętać o różnicy pomiędzy odstąpieniem od umowy a zwrotem towaru. Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy nie musi być dokonywane jednocześnie ze zwrotem towaru. W przypadku gdy oświadczenie to dojdzie wraz z towarem do sklepu po upływie 14 dni, sprzedawca nie będzie miał obowiązku przyjęcia zwrotu. Najlepiej jest zrobić to osobiście, czyli skontaktować się i poinformować o swojej decyzji. Osoba, która przyjmie od nas oświadczenie, przeprowadzi nas przez proces zwrotu towaru i udzieli istotnych wskazówek.
Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy jest początkiem 14-dniowego terminu na zwrot produktu. Tyle samo dni na zwrot wszystkich płatności ma sprzedawca. Dokonuje on zwrotu przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument. Może zwrócić pieniądze w inny sposób, jeżeli konsument się na to zgodzi.
Kiedy nie można odstąpić od umowy?
Nie można odstąpić od umowy w przypadku towarów, które mają krótki termin przydatności bądź zostały wyprodukowane na zlecenie klienta, przez co są zindywidualizowane. Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje wtedy, gdy towary są zapieczętowane i ze względów higienicznych tracą wartość po otwarciu. Nie podlega zwrotowi płyta CD, DVD, czyli wszelkie zapieczętowane nagrania dźwiękowe, wizualne lub oprogramowania komputerowe.
Robienie zakupów w sieci stało się łatwe i przyjemne. Bogata oferta sklepów daje nam ogromne możliwości wybrania towaru. Internet to narzędzie, które pozwala nam zaoszczędzić czas i pieniądze. Może się jednak zdarzyć, że zamówiony produkt nie będzie spełniał naszych oczekiwań.
Jako konsumenci powinniśmy być świadomi swoich praw, ale również obowiązków. Zakupy należy robić rozsądnie, niezależnie, czy wybieramy się do sklepu stacjonarnego, czy decydujemy się na nabycie rzeczy przez Internet. A jak kupować podczas wyprzedaży?