Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą w samochodzie?
Uszczelka pod głowicą silnika jest elementem znajdującym się pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Uszczelnia cylindry, kanał olejowy i chłodniczy. Pracuje pod dużym ciśnieniem i w skrajnych temperaturach, dlatego podatna jest na usterki. Nie jest elementem, który powinno się wymieniać regularnie, jednak w przypadku awarii nie należy zwlekać z jej wymianą.
Przyczyny awarii uszczelki pod głowicą
Uszczelka pod głowicą silnika zbudowana jest z kilku warstw bardzo odpornych materiałów. Pracuje jednak pod wysokim ciśnieniem sięgającym 2 tysięcy barów i w skrajnych temperaturach – zarówno poniżej zera, jak i kilkuset stopni Celsjusza. I choć potrafi skutecznie pracować przez kilka lat, z czasem może dojść do jej uszkodzenia. Nie ma jednak reguły wskazującej na konkretny wiek samochodu czy przebieg, po którym element ten wymaga wymiany. Nową uszczelkę montuje się tylko w przypadku uszkodzenia starej. Aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń jednostki napędowej, ważne jest wczesne wykrycie objawów zużycia uszczelki.
Głównym powodem uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika jest jej przegrzanie, do którego może dojść w wyniku różnych innych awarii, na przykład nieszczelności układu chłodzenia, uszkodzenia termostatu albo usterki wtryskiwacza.
Do przegrzania może doprowadzić także zły skład mieszanki paliwowej w motorze benzynowym albo niepoprawnie zamontowana instalacja LPG. Nie bez znaczenia pozostaje styl jazdy kierowcy – osiąganie wysokich obrotów przy nierozgrzanym silniku bardzo negatywnie wpływa na kondycję uszczelki.
Uszczelka pod głowicą – objawy zużycia
Rozpoznawalnym objawem przetarcia uszczelki pod głowicą silnika jest biały, gęsty dym wydobywający się z wydechu pojazdu. Problem w tym, że może on pojawić się także w sprawnych pojazdach, np. przy niskiej temperaturze otoczenia.
Dlatego warto sprawdzić także inne objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą: zbyt wysoka temperatura silnika, szybkie ubywanie płynu chłodniczego, nalot (o szlamowej konsystencji) pod korkiem od płynu chłodniczego i rosnący poziom oleju.
Istnieją też objawy odczuwalne podczas jazdy: problemy z rozruchem, nierówna praca jednostki napędowej, zwłaszcza na wolnych obrotach, a także odczuwalny w kabinie pojazdu zapach spalin.
Znaczna część tych objawów wskazywać może także na inne usterki. Jeśli jednak zachodzą one równolegle (niekoniecznie wszystkie, wystarczy część z wymienionych), możemy podejrzewać problemy z uszczelką pod głowicą. Co wtedy robić?
Wymiana uszczelki pod głowicą
Ponieważ wymiana uszczelki pod głowicą to dość złożony proces, należy najpierw upewnić się czy postawiona diagnoza jest prawidłowa. Można to zrobić na dwa sposoby: podjeżdżając do mechanika, który sprawdzi obecność dwutlenku węgla w układzie chłodzenia lub samodzielnie, kupując tester uszczelki głowicy.
Składa się on z gumowej rurki i specjalnego płynu. Płyn wlewa się w rurkę, a tę podłącza do zbiorniczka wyrównawczego. Pod wpływem dwutlenku węgla płyn zmienia kolor. Jeśli nie zmienił – z uszczelką wszystko w porządku i problem leży gdzie indziej. Jeśli jednak zmienił – konieczna będzie wymiana uszczelki pod głowicą.
Wymiana uszczelki pod głowicą nie jest łatwa. Należy opróżnić układ chłodzenia, zdemontować osłony silnika i paska klinowego, a następnie pokrywę wałka rozrządu, kolektorów i napędu rozrządu. Po rozłączeniu bloku silnika i głowicy można przystąpić do wymiany uszczelki i uszczelniaczy, po czym zamontować resztę elementów.
Warto też przy okazji przeprowadzić inne czynności: planowanie głowicy, płukanie kanalików wodnych, czyszczenie (lub nawet wymiana) zaworów, uszczelniaczy i prowadnic, a także wymianę rozrządu. Na koniec należy wymienić olej silnikowy i płyn chłodzący, ponieważ przy awarii uszczelki pod głowicą najprawdopodobniej doszło do ich zanieczyszczenia.
Koszt wymiany uszczelki pod głowicą
Nowa uszczelka pod głowicą nie jest elementem drogim, możemy ją nabyć już od 80 zł, choć warto postawić na nieco droższe części renomowanych producentów. Jak wspomnieliśmy wcześniej – to ważny element silnika, który pracuje w trudnych warunkach, a jednocześnie wymienia się go stosunkowo rzadko, lepiej więc nie szukać oszczędności.
Ponieważ proces wymiany uszczelki pod głowicą jest dość skomplikowany, najlepiej zostawić go fachowcom w warsztacie. Koszt wymiany uszczelki jest wtedy wyższy, ale w głównej mierze zależy od tego, co przy okazji zostanie wykonane i wymienione: od planowania głowicy (200–300 zł, w zależności od modelu silnika i jego stanu), przez czyszczenie bądź wymianę prowadnic, zaworów i uszczelniaczy, po napęd rozrządu. Całość zatem może nas kosztować ponad 1000 zł.