Przejdź do treści

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą w samochodzie?

Udostępnij:

Uszczelka pod głowicą silnika jest elementem znajdującym się pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Uszczelnia cylindry, kanał olejowy i chłodniczy. Pracuje pod dużym ciśnieniem i w skrajnych temperaturach, dlatego podatna jest na usterki. Nie jest elementem, który powinno się wymieniać regularnie, jednak w przypadku awarii nie należy zwlekać z jej wymianą.

Przyczyny awarii uszczelki pod głowicą

Uszczelka pod głowicą silnika zbudowana jest z kilku warstw bardzo odpornych materiałów. Pracuje jednak pod wysokim ciśnieniem sięgającym 2 tysięcy barów i w skrajnych temperaturach – zarówno poniżej zera, jak i kilkuset stopni Celsjusza. I choć potrafi skutecznie pracować przez kilka lat, z czasem może dojść do jej uszkodzenia. Nie ma jednak reguły wskazującej na konkretny wiek samochodu czy przebieg, po którym element ten wymaga wymiany. Nową uszczelkę montuje się tylko w przypadku uszkodzenia starej. Aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń jednostki napędowej, ważne jest wczesne wykrycie objawów zużycia uszczelki.

Głównym powodem uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika jest jej przegrzanie, do którego może dojść w wyniku różnych innych awarii, na przykład nieszczelności układu chłodzenia, uszkodzenia termostatu albo usterki wtryskiwacza.

Do przegrzania może doprowadzić także zły skład mieszanki paliwowej w motorze benzynowym albo niepoprawnie zamontowana instalacja LPG. Nie bez znaczenia pozostaje styl jazdy kierowcy – osiąganie wysokich obrotów przy nierozgrzanym silniku bardzo negatywnie wpływa na kondycję uszczelki.

Uszczelka pod głowicą – objawy zużycia

Rozpoznawalnym objawem przetarcia uszczelki pod głowicą silnika jest biały, gęsty dym wydobywający się z wydechu pojazdu. Problem w tym, że może on pojawić się także w sprawnych pojazdach, np. przy niskiej temperaturze otoczenia.

Dlatego warto sprawdzić także inne objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą: zbyt wysoka temperatura silnika, szybkie ubywanie płynu chłodniczego, nalot (o szlamowej konsystencji) pod korkiem od płynu chłodniczego i rosnący poziom oleju.

Istnieją też objawy odczuwalne podczas jazdy: problemy z rozruchem, nierówna praca jednostki napędowej, zwłaszcza na wolnych obrotach, a także odczuwalny w kabinie pojazdu zapach spalin.

Znaczna część tych objawów wskazywać może także na inne usterki. Jeśli jednak zachodzą one równolegle (niekoniecznie wszystkie, wystarczy część z wymienionych), możemy podejrzewać problemy z uszczelką pod głowicą. Co wtedy robić?

Wymiana uszczelki pod głowicą

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą w samochodzie?

Ponieważ wymiana uszczelki pod głowicą to dość złożony proces, należy najpierw upewnić się czy postawiona diagnoza jest prawidłowa. Można to zrobić na dwa sposoby: podjeżdżając do mechanika, który sprawdzi obecność dwutlenku węgla w układzie chłodzenia lub samodzielnie, kupując tester uszczelki głowicy.

Składa się on z gumowej rurki i specjalnego płynu. Płyn wlewa się w rurkę, a tę podłącza do zbiorniczka wyrównawczego. Pod wpływem dwutlenku węgla płyn zmienia kolor. Jeśli nie zmienił – z uszczelką wszystko w porządku i problem leży gdzie indziej. Jeśli jednak zmienił – konieczna będzie wymiana uszczelki pod głowicą.

Wymiana uszczelki pod głowicą nie jest łatwa. Należy opróżnić układ chłodzenia, zdemontować osłony silnika i paska klinowego, a następnie pokrywę wałka rozrządu, kolektorów i napędu rozrządu. Po rozłączeniu bloku silnika i głowicy można przystąpić do wymiany uszczelki i uszczelniaczy, po czym zamontować resztę elementów.

Warto też przy okazji przeprowadzić inne czynności: planowanie głowicy, płukanie kanalików wodnych, czyszczenie (lub nawet wymiana) zaworów, uszczelniaczy i prowadnic, a także wymianę rozrządu. Na koniec należy wymienić olej silnikowy i płyn chłodzący, ponieważ przy awarii uszczelki pod głowicą najprawdopodobniej doszło do ich zanieczyszczenia.

Koszt wymiany uszczelki pod głowicą

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą w samochodzie?

Nowa uszczelka pod głowicą nie jest elementem drogim, możemy ją nabyć już od 80 zł, choć warto postawić na nieco droższe części renomowanych producentów. Jak wspomnieliśmy wcześniej – to ważny element silnika, który pracuje w trudnych warunkach, a jednocześnie wymienia się go stosunkowo rzadko, lepiej więc nie szukać oszczędności.

Ponieważ proces wymiany uszczelki pod głowicą jest dość skomplikowany, najlepiej zostawić go fachowcom w warsztacie. Koszt wymiany uszczelki jest wtedy wyższy, ale w głównej mierze zależy od tego, co przy okazji zostanie wykonane i wymienione: od planowania głowicy (200300 zł, w zależności od modelu silnika i jego stanu), przez czyszczenie bądź wymianę prowadnic, zaworów i uszczelniaczy, po napęd rozrządu. Całość zatem może nas kosztować ponad 1000 zł.

Udostępnij:

Amator domowych gier zręcznościowych – zwłaszcza tych, które wymagają użycia wiertarki.

Nie ma takiej rzeczy, której nie próbowałby naprawić. Dla rodziny jest w stanie zrobić wszystko – nawet zacerować dziurę w hamaku. Strychy i piwnice nie mają przed nim tajemnic.