Benzyna czy diesel – auto z jakim typem silnika wybrać?
Wielu nabywców aut nowych i używanych zastanawia się, co lepsze diesel czy benzyna?
Kwestia wyboru silnika ma kluczowe znaczenie dla przyszłych kosztów eksploatacji pojazdu. W przypadku zakupu auta używanego, może zdarzyć się też, że wysokie koszty napraw osprzętu silnika mogą przekroczyć wartość zakupu samochodu.
Współczesny diesel jest tak samo dynamiczny, jak auto z silnikiem benzynowym. Zasadniczą przewagą jest niższe zużycie paliwa. Nabywcy, zastanawiający się nad dylematem: silnik benzynowy czy diesel, zazwyczaj tym się kierują. To jednak błąd. Po pierwsze producenci podają dane fabryczne dotyczące spalania, które nigdy nie sprawdzają się w rzeczywistości. Te rzeczywiste są o 30–40% wyższe, zatem nadzieje na spalanie na poziomie 4l/100 km są zazwyczaj płonne.
Podobnie sytuacja wygląda, jeśli w grę wchodzi benzyna. Producenci nowoczesnych silników małolitrażowych, budowanych w zgodzie z zasadami downsizingu również podają dane dotyczące spalania, które są mocno zaniżone. Udowodniono to w szeregu niezależnych testów, prowadzonych przez magazyny motoryzacyjne na świecie.
Diesel a benzyna – koszty zakupu i serwisowania
Samochody z silnikami wysokoprężnymi są droższe – średnio od 15 do 20% od swoich benzynowych odpowiedników. Dotyczy to zarówno aut nowych jak i używanych.
Samochód z silnikiem wysokoprężnym wymaga bardziej starannego serwisowania. Zaleca się jak najczęstszą wymianę filtra paliwa, a także jego regularne oczyszczanie. Z racji stosowania filtrów cząstek stałych, konieczne jest stosowanie olejów silnikowych niskopopiołowych. Aby chronić turbosprężarkę, trzeba jak najczęściej wymieniać filtr paliwa. Producenci nie wspominają w planach serwisowych o konieczności wymiany świec żarowych (wymienia się je w razie awarii, w praktyce do 80–120 tys. km przebiegu). W niektórych nowych silnikach koszt świecy to nawet kilkaset złotych za sztukę. W pojazdach francuskich i niektórych autach japońskich stosowany jest mokry filtr cząstek stałych FAP, który wymaga stosowania specjalnego płynu (należy uzupełniać jego poziom co pewien czas). W przypadku pojazdów spełniających normę emisji spalin Euro 6, koniecznością jest uzupełnianie poziomu płynu AdBlue, który pomaga neutralizować szkodliwe cząstki tlenków azotu.
Nowe samochody benzynowe, budowane w zgodzie z zasadami downsizingu wymagają stosowania syntetycznych olejów silnikowych najwyższej klasy, a także bezwzględnego stosowania się do zaleceń serwisowych producenta auta.
Benzyna vs diesel – typowe awarie i ich koszty
W samochodach napędzanych wolnossącymi silnikami benzynowymi najdroższe awarie to wymiana cewek zapłonowych (400–600 złotych), wypalenie uszczelki pod głowicą, do czego dochodzi w niektórych pojazdach po bardzo dużym przebiegu (800–2000 zł), zużycie katalizatora po bardzo dużym przebiegu (3000 zł) i ewentualnie uszkodzenie/zużycie automatycznej skrzyni biegów (do 10000 zł), jeśli silnik z nią współpracuje. Odpowiednio eksploatowana i serwisowana jednostka nie powinna generować większych problemów.
W samochodach napędzanych nowoczesnymi, małolitrażowymi silnikami benzynowymi, budowanymi zgodnie z zasadami downsizingu, drogich awarii jest znacznie więcej. To uszkodzenie turbosprężarki (1800–5000 zł), awaria/zużycie układu wtryskowego (wtryskiwacze 400–600 zł/sztuka, pompa wysokiego ciśnienia 4000–6000 zł), awaria dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem (2000–5000 zł), problemy z łańcuchem rozrządu w niektórych jednostkach, a także nagar, osadzający się w kolektorze dolotowym.
W przypadku nabycia samochodu z silnikiem wysokoprężnym, trzeba liczyć się z awariami wtryskiwaczy (1000–2000 zł/sztuka), pompy wysokiego ciśnienia (4000–8000 zł), turbosprężarki (2000–5000 zł), dwumasowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem (2000–5000 zł), świec żarowych (200–2400 zł), zaworu recyrkulacji spalin EGR (1000 zł), filtra cząstek stałych (4000–10000 zł) i układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR w pojazdach spełniających normy Euro 6.
Co lepsze diesel czy benzyna? Spójrzmy na eksploatację
Diesel wymaga częstej jazdy poza miastem (jazda po mieście powoduje zapychanie filtra DPF), unikania przyspieszania z wysokich obrotów, unikania ciągłej jazdy po mieście na krótkich trasach, a także spokojnej, płynnej jazdy (szarpana i sportowa niszczy dwumasowe koło zamachowe). Niezbędne jest chłodzenie turbiny po zakończonej jeździe. Tankowanie paliwa niskiej jakości powoduje szybkie zapchanie się wtryskiwaczy.
Samochody zasilane benzyną i posiadające pod maskami silniki budowane w zgodzie z zasadami downsizingu tak samo wymagają unikania szarpania, chłodzenia turbiny oraz tankowania jak najlepszego paliwa. W czasie dynamicznej jazdy auta hałasują, a ich spalanie jest bardzo wysokie.
Standardowe silniki wolnossące nie mają szczególnych wymagań eksploatacyjnych.
Jak wybrać odpowiednio silnik do swojego auta i być zadowolonym?
Trzeba wziąć pod uwagę potrzeby i możliwości finansowe oraz sposób eksploatacji auta. Trzeba liczyć się z koniecznością wystąpienia drogich awarii w dieslach i nowoczesnych autach z silnikami benzynowymi, które mogą zrujnować domowy budżet. Więcej ciekawych informacji na temat wyboru idealnego auta dla rodziny znajdziemy w artykule „Tanie auto rodzinne - jakie wybrać w budżecie do 5000 zł?”