Ile kosztuje wymiana sprzęgła?
Sprzęgło jest podzespołem, który odpowiada za ruszanie samochodem z miejsca oraz ułatwianie zmiany biegów w skrzyniach ręcznych. Wytrzymuje zwykle 100-200 tysięcy kilometrów jazdy, ale po tym czasie zużywa się i trzeba je wymienić.
Wymiana sprzęgła – cena zależy od generacji samochodu
Ponieważ sprzęgło nie było podzespołem szczególnie skomplikowanym, koszt wymiany sprzęgła również nie był przesadnie wysoki. Komplet nowych elementów można było dostać za ok. 500 zł, do tego nowy olej skrzyni biegów (80 zł) i cena robocizny przy wymianie sprzęgła – ok. 400 zł. Łącznie można się było zamknąć w 1000 zł, wyjeżdżając z warsztatu z nowym sprzęgłem, które wystarczało na naprawdę długo.
I tak jest, o ile poruszamy się pojazdem starszej generacji, w którym montuje się zestaw sprzęgła starego typu, to znaczy taki, który składa się z tarczy sprzęgła, docisku i łożyska wyciskowego, sterowanych za pomocą prostej metalowej linki. Jednak nowsze samochody, wyprodukowane w ostatnich 10 latach, mają sprzęgło nieco bardziej skomplikowane.
Rosnąca moc silników, wzrost momentu obrotowego, ograniczenia konstrukcyjne skrzyń biegów, wzrost siły docisku i inne zależności konstrukcyjne sprawiły, że w nowszych samochodach zaczęto montować sprzęgła nowego typu. Różnią się od wcześniejszych tym, że zbudowane są z większej ilości elementów, a linkę zastąpił wysprzęglik centralny. Nowe części znacząco podniosły cenę wymiany sprzęgła.
Tarcza sprzęgła oraz docisku pozostały w dużej mierze takie same, jednak nowością jest użycie dwumasowego koła zamachowego. Jego koszt to aż 1600-2200 złotych. Podobnie tania metalowa linka odpowiadająca za sterowanie podzespołem została zastąpiona przez centralny wystprzęglik, który co prawda poprawia komfort kierowania, jednak kosztuje dodatkowe 300 zł. Do tego pamiętać trzeba o zestawie nowych śrub (100 zł) i zwykle nieco droższym oleju skrzyni (120 zł). Cena wymiany sprzęgła nowej generacji wynosi około 4000 złotych.
4000 złotych to dużo, ale wydatków może być więcej. Podstawowa cena robocizny przy wymianie sprzęgła z kołem dwumasowym wynosi ok. 500 zł. Jednak może wzrosnąć prawie dwukrotnie, jeśli przy wymianie trzeba będzie zdemontować ramę pomocniczą, wymienić olej przekładniowy, ustawić geometrię zawieszenia i odpowietrzyć sprzęgło.
Wymiana sprzęgła – cena części czy kompletu?
Ponieważ sprzęgło – zwłaszcza to nowszej generacji jest tak drogie, często pojawia się pytanie o możliwość jego naprawy lub wymiany tylko konkretnych, uszkodzonych czy zużytych elementów.
Zarówno tarcza sprzęgła, wysprzęglik, łożysko wyciskowe, jak i docisk sprzęgła są elementami, których zasadniczo się nie naprawia, tylko wymienia na nowe. Teoretycznie regenerować można dwumasowe koło zamachowe. Proces ten jest zauważalnie tańszy od wymiany (ok. 500 zł), ale efekty uzyskane w ten sposób są nietrwałe i może się okazać, że po kilku miesiącach jazdy element i tak trzeba będzie wymienić.
To, że w danym momencie koło dwumasowe jeszcze jest sprawne, a padły tylko tarcza i docisk, nie oznacza, że wymiana części układu jest dobrym pomysłem. Jeśli przejechaliśmy przewidywane przez producentów okolice 150 tysięcy km, musimy liczyć się z koniecznością wymiany sprzęgła. Gdy będziemy chcieli zaoszczędzić i zrobimy to „na części", najprawdopodobniej szybko pojawi się konieczność wymiany reszty, a wtedy dwa razy zapłacimy za robociznę.
Odpowiednia jazda może wydłużyć żywotność sprzęgła, zwłaszcza tego z kołem dwumasowym. Należy unikać jazdy na niskich obrotach, nie ruszać z drugiego biegu i delikatnie puszczać sprzęgło. Przy odpowiedniej jeździe pokonamy na jednym sprzęgle dużo więcej niż szacowane 150 tys. km.
Jak widać powyżej, wymiana sprzęgła w nowszych samochodach jest bardzo kosztowna, jednak nie warto na niej oszczędzać. Gdy już konieczna jest wymiana tarcz lub koła, zdecydujmy się od razu na całość. Unikajmy przy tym tanich zamienników nieznanych producentów. Zyska na tym i nasze bezpieczeństwo, i – w dalszej perspektywie – kieszeń.