Przejdź do treści

Ile kosztuje regeneracja turbosprężarki?

Udostępnij:

Turbosprężarka to połączenie turbiny i sprężarki. Turbina napędzana jest spalinami i napędza sprężarkę, która wtłacza dodatkową dawkę powietrza do silnika. Działa w trudnych warunkach, ponieważ wirnik turbosprężarki może obracać się nawet 200 tys. razy na minutę, a temperatura dochodzi do 400 stopni Celsjusza.

Wszystko po to, by z jednej strony poprawić osiągi silnika, a z drugiej strony – ograniczyć emisję spalin. To ostatnie jest coraz istotniejsze, gdy motoryzacyjny eko-trend wpływa na nieustanne podnoszenie norm w zakresie dopuszczalnej emisji zanieczyszczeń.

Od czego psuje się turbosprężarka?

Podstawą prawidłowej pracy i długiej żywotności turbosprężarki jest olej, który umożliwia uzyskanie wysokich obrotów wirnika oraz reguluje jego temperaturę, odprowadzając ciepło do miski olejowej. Chwilowa przerwa w wykonywaniu tych czynności może doprowadzić do awarii turbosprężarki.

Co w takim razie wpływa na jej zużycie? Przede wszystkim może to być zła jakość oleju. Wszelkie zanieczyszczenia, jakie się w nim zbierają, mają fatalny wpływ na żywotność turbosprężarki. Kiedy producenci aut wydłużają interwały między sugerowanymi wymianami oleju, to właśnie turbosprężarki najczęściej cierpią na tych „oszczędnościach".

Niestety turbosprężarka może ucierpieć również pod wpływem innych zanieczyszczeń, wystarczy, że coś wpadnie między jej łopatki. Takie obce ciała często dostają się wraz z powietrzem. To często zdarzenia losowe, jednak możemy je ograniczyć poprzez wysokiej jakości filtry powietrza, które regularnie wymieniamy. Z pewnością zaś mamy wpływ na kolejny czynnik szybkiego zużywania turbiny, czyli nieprawidłową eksploatację silnika z turbo.

Po pierwsze, nie powinniśmy wymuszać wysokich obrotów silnika zaraz po jego uruchomieniu. Potrzeba kilku sekund na rozgrzanie i rozprowadzenie oleju po układzie. Jeśli nie damy silnikowi tych sekund, turbosprężarka zacznie kręcić się szybko bez właściwego olejowania.

Po drugie, nie powinniśmy gwałtownie wyłączać silnika. Jeśli turbina osiąga wysokie obroty, a my zgasimy silnik, przepływ oleju zostaje zatrzymany, ale turbina nadal się kręci – z rozpędu. Jej ruch powoli wygasa, ale może kręcić się siłą rozpędu jeszcze przez kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt sekund, kiedy olej nie będzie już rozprowadzany.

Awaria turbosprężarki – regeneracja czy wymiana?

 

Ile kosztuje regeneracja turbosprężarki?

 

Jeśli nasza turbosprężarka uległa zużyciu wskutek tarcia itp., mamy w zasadzie trzy możliwości:

1. Wymiana turbosprężarki na nową

Nowa turbosprężarka kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od modelu samochodu i rodzaju silnika. Turbosprężarki ze zmienną geometrią są droższe, ponadto ich producenci utrzymują, że nie nadają się do naprawy, więc wymiana jest jedyną opcją. Oczywiście zdanie producentów zostało zweryfikowane przez warsztaty samochodowe, które mimo wszystko regenerację turbosprężarek ze zmienną geometrią mają często w swojej ofercie.

2. Wymiana na zamiennik

To ekonomiczne rozwiązanie, polegające na zakupie tańszego zamiennika oryginalnej turbosprężarki. Większość tych zamienników produkowana jest w Azji i sprowadzana do Europy.

3. Regeneracja turbiny

Regeneracja turbiny to najpopularniejsze rozwiązanie problemu z turbosprężarką. Przeprowadzana jest przez fachowe warsztaty i kosztuje zwykle około 800 zł w przypadku turbosprężarek bez zmiennej geometrii. Regeneracja turbosprężarki ze zmienną geometrią jest droższa nawet o kilkaset złotych, ale wbrew zapewnieniom producentów – wykonalna.

Rynek regeneracji turbin w Polsce jest bardzo pojemny, dlatego wielu mechaników wprowadza taką usługę. Powinniśmy jednak wybierać sprawdzone warsztaty lub sprawdzać opinie w Internecie. Profesjonalna regeneracja turbin wymaga odpowiedniego, dość kosztownego sprzętu (m.in. wyważarki), którego amatorzy czy pół-amatorzy często nie mają.

Pamiętajmy również, że sama regeneracja turbin nie rozwiązuje problemu. Jeśli przyczyną były zanieczyszczenia oleju, to koniecznie należy go wymienić, najlepiej razem z filtrem powietrza. W przeciwnym wypadku kłopoty z turbosprężarką szybko się powtórzą.

Udostępnij:

Amator domowych gier zręcznościowych – zwłaszcza tych, które wymagają użycia wiertarki.

Nie ma takiej rzeczy, której nie próbowałby naprawić. Dla rodziny jest w stanie zrobić wszystko – nawet zacerować dziurę w hamaku. Strychy i piwnice nie mają przed nim tajemnic.