Przygotowanie przedszkolaka do szkoły – co dziecko powinno umieć w zerówce?
Każda zmiana w życiu dziecka i przejście do kolejnego etapu nauczania wiąże się z uczuciem niepewności i strachu, ale również ciekawości. Ważne jest, aby dziecko było dobrze przygotowane, zarówno intelektualnie, jak i emocjonalnie. Musi ono sprostać wymaganiom i zmierzyć się z nowymi wyzwaniami.
Co to jest dojrzałość szkolna?
Dojrzałość szkolna to gotowość i zdolność dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. O takiej gotowości świadczy odpowiednia kondycja emocjonalna i intelektualna, ale również prawidłowy rozwój fizyczny dziecka. Musi ono sprostać nowym wyzwaniom oraz wejść w nowe środowisko, jakim jest szkoła. Dotąd głównym zajęciem kilkulatka była zabawa z rówieśnikami. Szkoła natomiast wiąże się z pewnymi obowiązkami oraz dobrą organizacją czasu.
Jakie umiejętności powinno posiadać dziecko idące do szkoły?
Na to pytanie odpowie nam „Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół”. Zostały w nim określone umiejętności, które powinny cechować przyszłego ucznia.
Aby odpowiednio funkcjonować w nowych warunkach otoczenia i odnaleźć się wśród rówieśników, dziecko powinno być samodzielne. Musi umieć się porozumiewać oraz otwarcie mówić o swoich potrzebach. Ważna jest zdolność koncentracji oraz dobrego zapamiętywania. Dziecko musi umieć kontrolować swoje emocje, powinno mieć zdolność współodczuwania i mieć poczucie przynależności do grupy.
Kilkulatek idący do szkoły powinien być dzieckiem ciekawym świata, aktywnym i wygadanym. Podstawową umiejętnością jest przedstawienie się oraz odpowiedzenie na pytania o wiek i miejsce zamieszkania. Dziecko powinno odróżniać lewą stronę od prawej, wskazać i nazwać podstawowe kolory czy części ciała oraz wymienić dni tygodnia, miesiące i pory roku.
Co powinni robić rodzice, gdy ich dziecko nie osiągnęło dojrzałości szkolnej?
„Opinia o gotowości szkolnej dziecka” jest wydawana rodzicom w przedszkolu. Informacje w niej zawarte, zdobyte na podstawie obserwacji, dotyczą mocnych i słabych stron dziecka. Jeżeli opinia sugeruje, że dziecko potrzebuje dodatkowej pracy (opinia o odroczeniu), rodzic powinien udać się na konsultację do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Specjaliści powinni przebadać dziecko i sprawdzić, czy osiągnęło ono dojrzałość, czy nie. Jeżeli rodzic stwierdzi, że dla jego pociechy lepsze będzie odroczenie, musi złożyć o to wniosek do dyrekcji szkoły, aby dziecko mogło rozpocząć edukację rok później.
Ćwiczenia dla dzieci
Jeżeli dziecko ma trudności ze skupianiem się, warto dawać mu ćwiczenia na koncentrację. Uważa się, że przedszkolak powinien mieć zdolność koncentracji przez około pięć minut, natomiast dziecko, które idzie do szkoły przez piętnaście minut.
Rodzice mogą wymyślać pod tym kątem różne zadania dla dzieci oraz wykonywać ćwiczenia z dzieckiem. Układanie klocków, równe układanie makaronu czy kredek lub podkreślenie wybranej litery w całym tekście to zadania, które nie tylko przyniosą efekty, ale także będą dla dziecka przyjemne.
Istnieją również ćwiczenia sensoryczne, które mają charakter edukacyjno-terapeutyczny. Korzystają z nich dzieci, które muszą brać udział w terapii, mają problemy z nauką, są nadpobudliwe oraz wykazują niechęć do ćwiczeń fizycznych.
Ćwiczenia sensoryczne polegają na dostarczeniu dziecku odpowiedniej ilości wrażeń dotykowych, które uruchomią zmysły. Odbywają się one przy użyciu różnych sprzętów, takich jak trampoliny, huśtawki czy piłki.
Bardzo ważne jest, aby dzieci miały styczność z materiałami o różnej fakturze, malowały za pomocą rąk czy tworzyły przedmioty z masy solnej. Ćwiczenia powinny pobudzić zmysły dotyku, wzroku, węchu oraz słuchu.
Nowy etap w życiu dziecka, jakim jest przejście z przedszkola do szkoły, może być trudny. Dlatego ważne jest wsparcie i wyrozumiałość ze strony najbliższych mu osób. W pierwszych dniach szkolnego życia warto okazać dziecku więcej uwagi niż zwykle, dzięki czemu dziecko będzie czuło, że nie jest samotne w swojej trudnej sytuacji.